سوپرفایل

سوپرفایل

Superfile
سوپرفایل

سوپرفایل

Superfile

روش تحقیق مشاوره و میزان موفقیت مشاوران در آموزشگاهها

ضرورتهای فرهنگی و اجتماعی مشاوره و راهنمایی نقش آن در پویایی جامعه، مردم گسترش کمی و کیفی آن در سرتاسر ایران و بهره وری مطلوب از خدمات راهنمایی نیاز حیاتی مدارس، خانواده ها، مراکز شغلی و تمام اقشار جامعه را به راهنمایی و نقش و جایگاه مهم آن را در جامعه مشخص می کند امید داریم با بذر طراوت مشاوره و راهنمایی گلهای شادمانی و رضایت را به چهره خانواده ه
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 32
فرمت فایل doc
حجم فایل 192 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 145
روش تحقیق مشاوره و میزان موفقیت مشاوران در آموزشگاهها

فروشنده فایل

کد کاربری 8044
کاربر

فهرست مطالب

- عنوان

- سپاسگزاری

- فصل اول- مبادی تحقیق Introduction

- مقدمه

1- موضوع تحقیق و تبیین أن

2- تعریف مسئله مورد پژوهش

3- هدف تحقیق

4- ضرورت تحقیق

5- محدودیتها و مشکلات تحقیق

6- واژه ها واصطلاحات تحقیق

فصل دوم- سابقه تحقیق Research –literature

الف- سابقه نظری تحقیق

ب- تعریف راهنمایی

2- انواع راهنمایی

3- راهنمایی تحصیلی

4- راهنمایی شغلی

5- راهنمایی شخصی

6- راهنمایی فردی

7- راهنمایی گروهی

8- تفاوت راهنمایی و مشاوره

9- پرونده تحصیلی – تربیتی

10- مشاوره متخصصان راهنمایی

11- مشاور موفق

12- وظایف مشاور

13- سابقه راهنمایی و مشاوره در جهان

14- سابقه راهنمای ایران

الف- تمهید مقدمات برای اجرای برنامه راهنمایی

پ- برنامه راهنمایی قبل از انقلاب

ج- برنامه راهنمایی بعد از انقلاب

ب- سابقه علمی تحقیق

1- سابقه علمی تحقیق در جهان

روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق

د- روش تحقیق

1- تعریف روش تحقیق

2- انواع روش تحقیق

3- روش این تحقیق

- فصل سوم روش تحقیق Research Method

الف- فرضیات

ب- تعریف فرضیه

2- انواع فرضیه

3- فرضیات این تحقیق

ب- جامعه آمار و نمونه گیری

1- تعریف جامعه آماری

2- جامعه آماری این تحقیق

3- تعریف نمونه گیری

4- انواع نمونه گیری

5- نمونه گیری در این تحقیق

ج- جمع آوری اطلاعات

1- تعریف روش جمع آوری اطلاعات

2- انواع روشهای جمع آوری اطلاعات

3- روش جمع آوری اطلاعات دراین تحقیق

د- روش تحقیق

1- تعریف روش تحقیق

2- انواع روش تحقیق

3- روش این تحقیق

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات Resarch Analysis

تجزیه و تحلیل سئوالات 1تا 26 تستی پرسشنامه

2- تجزیه و تحلیل سئوالات تشریحی پرسشنامه

فصل پنجم: نتیجه گیری Conclusion

1- نتیجه این تحقیق

2- پیشنهادات و نظرات اصلاحی

3- خلاصه تحقیق

4- فهرست منابع

5- پیوست نمونه پرسشنامه

سپاسگزاری

تحقیق حاضر بی شک تحقیقی است از همکاری های صمیمانه و صادقانه دوستان و همکاران فرهنگی و تعدادی از دانش آموزان عزیز و بزگوار که صادقانه و با صراحت تمام به پرسشنامه جواب دادند ابتدا قبل از هر چیز از خداوند منان و سبحان که این توفیق را به پژوهنده داد تا این تحقیق را به پایان خودش نزدیک سازد نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم پس از هسته مشاوره اداره و همچنین مدیران مدارسی که از ابتدای کار این پژوهش تا پایان با راهنمائی ها و ارشاداتشان حقیر را یاری رسانده اند صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

از همکاران فرهنگی بخصوص مشاوران گرامی تعدادی از دبیرستانهای مورد تحقیق که نهایت همکاری را در ارائه نظرات دانش آموزان دانشته اند کمال تشکر و قدردانی را دارم در پایان از همه افرادی که از ابتدا تا انتهای این پژوهش حقیر را مساعدت نموده اند تشکر و قدردانی می کنم.

پژوهنده

ضرورتهای فرهنگی و اجتماعی مشاوره و راهنمایی نقش آن در پویایی جامعه، مردم گسترش کمی و کیفی آن در سرتاسر ایران و بهره وری مطلوب از خدمات راهنمایی نیاز حیاتی مدارس، خانواده ها، مراکز شغلی و تمام اقشار جامعه را به راهنمایی و نقش و جایگاه مهم آن را در جامعه مشخص می کند. امید داریم با بذر طراوت مشاوره و راهنمایی گلهای شادمانی و رضایت را به چهره خانواده ها و تمام اقشار ببینیم و فرزندانمان این گلهای پرطراوت و نسل انقلاب در تحصیل و در زندگی و درس و اهداف با رهنمودهای مشاورین به سوی سعادت و ترفی خود در کشور گام بردارند. مشاورین باید بتوانند شتابی در این چرخ تعلیم و تربیت کمی و کیفی آن بدهند اگرچه شغل مشاوره و راهنمایی در ایران به علت نوپا بودن اقدمهای اولیه خود را برمی دارد و مطبوعات و رسانه ها نیز کمتر بدان می پردازند. مشاورین برآنند که اولاً بتوانند گره گشای معضلات جوانان و خانواده ها باشند و ثانیاً در تعلیم و تربیت و سازندگی و خدمات بر مردم هر چه بیشتر سهیم باشند. درسالهای آینده مدارس، خانواده ها، و جامعه ما طعم شیرین راهنمایی را چشیده و اثر روحبخش آن را خواهند دید.

مدارس، خانواده ها، و جامعه ما طعم شیرین راهنمایی را چشیده و اثر روحبخش آن را خواهند دید.

اگر بخواهیم میزان موفقیت مشاوران را از ابتدا ی شکل گیری نقش مشاوره در نظام جدید بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی بررسی کنیم باید به وظایف و فعالیت های مستمر مشاوران آشنا باشیم. که ذیل اهم وظایف این گروه مشخص گردیده:

1- شرکت فعال در شوراهای مدرسه و ستاد تربیتی در راستای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره

2- شرکت در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان و جلوگیری از کمکها و مساعدتهای اولیه در زمینه ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره

3- تدریس درس آشنایی با برنامه ریزی تحصیلی – شغلی و انجام وظیفه در راستای تحقیق اهداف درس به شرح ذیل:

الف: آشناکردن دانش آموزان با نظام جدید متوسطه در رشته های تحصیلی و ضوابط ورود به آنها و ارتباط رشته های مذکور با رشته های دانشگاهی و بازار کار

ب: ارائه اطلاعات به دانش آموزان از طریق بازدید از محیط کار با بروشور های شغلی – نمایش فیلم، روزنامه دیواری و دعوت از صاحبان حرف و مشاغل جهت ایراد سخنرانی

ج: آگاه کردن دانش آموزان نسبت به روشهای علمی جمع آوری اطلاعات شغلی و آشناکردن آنان با مراکز مهارت آموزی و کاریابی

د-گردآوری اطلاعات لازم از طریق نهادهای زیربط در زمینه امکانات، نیازمندیهای شغلی در بخش صنعت – خدمات کشاورزی و ارائه آن به دانش آموزان و اولیاء آنها

4- همکاری با کادر مدرسه در موارد زیر:

الف: پیشگیری از مشکلات اخلاقی و رفتاری دانش آموزان

ب: شکوفابودن استعدادهای دانش آموزان

5- انجام مشاوره فردی بمنظور بررسی مسائل و مشکلات تربیتی و تحصیلی آنان

6- انجام مشاوره گروهی جهت بررسی و رفع مشکلات تربیتی و تحصیلی و تعیین رشته

7- اجرای آزمونهای خاص به نسبت موقعیت ها و موارد( هوش – استعداد- رغبت شغلی)

8- همآهنگی لازم با معاونین و دفترداران در تکمیل پرونده تربیتی و تحصیلی

9- انجام پروژه مربوط به هدایت تحصیلی دانش آموزان

10- تنظیم کارت مربوط به مشکلات موردی دانش آموزان

11- ارجاع دانش آموزانی که دارای مشکلات حاد هستند به سازمانها و مراکز تخصصی زیربط

12- ارائه آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت دانش آموزان به واحدهای ذیربط در منطقه

13- کمک به مدیران و کارکنان مدرسه جهت استفاده از کمک های غیرنقدی مردمی انجمنها، سازمانها، نهاد برنامه های موجود درمنطقه برای حل معضلات دانش آموزی

14- تکمیل دفتر ثبت فعالیتها و ارائه گزارش کار به مسئولین ذیربط

15- شرکت در دوره های بازآموزی و سمینارها

16- تشکیل جلسات توجیهی برای والدین با توجه به ماده 4 آئیننامه هدایت

17- با توجه به ماده 15 آئین نامه هدایت تحصیلی ارائه نمودن اطلاعات کامل در مورد مسائل نظام جدید و هدایت تحصیلی به دانش آموزان و آشنانمودن آنها با توانائیها و استعدادهایشان در رابطه با انتخاب رشته تحصیلی با توجه به پرونده تربیتی تحصیلی

18- مطالعه ی دقیق کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های ارسال شده مرتبط با وظایف مشاوره

فصل اول مبادی تحقیق

1- بررسی میزان موفقیت مشاوران در دبیرستانهای پسرانه ناحیه 4 کرج

مشاوره به معنی همکاری کردن و رأی و نظر فرد متخصص و آگاه را درانجام کاری خواستن است.

مشاوره نیز همچون راهنمایی تعریف یگانه و یکسانی که مورد قبول همه متخصصان باشند ندارد. و از دیدگاههای صاحب نظران به طریق متعددی تعریف شده است. گروهی از متخصصان مشاور را ازدیدگاه مدل طلبی تعریف کرده و معتقدند مشاوره فعالیتی تخصصی است که به تخشیص مشکل کنشی و ارائه درمان به آن می انجامد از این دیدگاه مشاور که فردی آگاه و متخصص در شناخت و حل مسائل روانی است و نقش بسیار فعال و تعیین کننده ای دارد و اوست که شکل را تشخیص می دهد و سپس برای آن درمان ارائه می دهد و نقش فعالیت مراجع که انسانی دردمند و نیازمند به کمک است به حداقل کاهش می یابد به این شیوه از آزمونهای روانی برای تشخیص مشکلات به میزان زیادی استفاده می شود و مهارت و صلاحیت های فنی وتکنیکی مشاور در حل مشکلات مراجع نقش به سزایی دارد.

به نظر پاترسون(1) ( 1974) مشاور جریان کمکی تخصصی بین مراجع و مشاور است مراجع شخصاً قادر به حل مشکلات روانی خود نیستند و برای دریافت کمک به منظور حل مشکلش از مشاور که در حل مشکلات روانی مهارت دارد یاری می طلبد. رابطه مشاوره ای که در آن مراجع احساس امنیت و اعتماد می کند از اهمیت بسزایی در حل مشکل برخوردار است در این معنی مشاور یکی از خدمات اصلی و اساسی راهنمایی محسوب می شود و با پند و اندرزدادن به مراجع کاملاً تفاوت دارد.

به نظر آرباکل(1)(1977) در مشاوره برقراری رابطه حسنه بین مراجع و مشاور اهمیت بسزایی دارد و باعث می شود که مراجع با تجزیه و تحلیل و شناخت رفتارش نحوه ایجاد رابطه صحیح با دیگران را یاد بگیرند اهداف زندگی و نکات قوت و ضعف خود را بشناسند و براساس آنها به طریقی عمل کند که نیازهایش را بطور معقولی برآورده سازد از این رومشاوره رابطه یاری دهنده ای است که به تغییر در اعتقادات و نگرشها و نهایتاً در شیوه زندگی فرد می انجامد. می توان گفت که مشاوره فعالیتی تخصصی، هدفدار و پویا بین مراجع( فرد مشکل دار) و مشاور( کسی که در برقراری رابطه حسنه و حل مشکلات روانی تخصص دارد.) است که در آن مراجع در یک جو مملو از تفاهم و همدلی آزادنه و صادقانه به طرح مشکلش با مشاور می پردازد و پس از تجزیه و تحلیل موضوع و خودشناسی بیشتر و عمیق تر با کمک مشاور به تصمیم گیری مناسب و نهایتاً حل مشکل موفق می شود. در مشاهده

اولاً: برقراری محیطی سرشار از امنیت و تعامل پویا بین مراجع و مشاور ضروری است. ثانیاً مشاور نقش کمک دهنده و نه تحمیل کننده ای برعهده دارد.

ثالثاً هدف مشاور خودشناسی بیشتر و یادگیری و تصمیم گیری مناسب و قبول مسئولیت مراجع است. رابعاً مراجع از طریق مشاهده شیوه های انتخاب و طرح ریزی و ادامه یک زندگی معقول وموفقیت آمیز را می آموزد و در آینده خود می تواند مشکلاتش را حل کند و برای هر مشکلی به مشاور مراجعه نکند.(1)

بعقیده پاترسون مشاوره قسمتی از برنامه راهنمایی تحصیلی است اما بخش اعظم این برنامه را تشکیل می دهد.(6) مشاوره هسته اصلی خدمات راهنمایی تحصیلی، حرفه ای، و سازشی است. علاوه بر آن مشاوره عالی ترین و برجسته ترین فعالیت متبحرانه برای فرد متخصص در امور راهنمایی و استخدامی است(2) .

2 - تعریف مسئله مورد پژوهش

همانطور که از موضوع تحقیق برمی آید هدف بررسی میزان موفیت مشاوران از چند سال اخیر( از سال 1370 تاکنون) می باشد. به دلیل عدم موفقیت این گروه در سال های قبل و اوایل انقلاب قصد این است که در این تحقیق ضمن بررسی میزان موفقیت مشاوران علل موفقیت یا عدم موفقیت روشن گردد. از شواهد اینگونه برمی آید که یکی از دلالیل عدم موفقیت مشاوران در سالهای گذشته عدم رازداری مشاوران در جهت هدایت تحصیلی و شغلی و تربیتی بوده است هراس دانش آموز از مشاور از دیرباز بعنوان یکی از معضلات که منجر به تشدید فاصله مشاور و دانش آموز می گردد شده و از طرفی تخصص ناکافی مشاوران از جمله عوامل دیگر عدم موفقیت مشاوران بوده است که درنتیجه تحقیق به روشنی مسائل مزبور مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

خلاصه اینکه عدم موفقیت مشاوران در اولین طرح مشاوره ای در ایران درسالهای 1350 تا 1358 و مشکلات ناشی از مسائل تحصیلی و شغلی و تربیتی دانش آموزان، بخصوص جدیدبودن طرح در دبیرستانها و ارائه مشکلات مربوط به مشاوره توسط دانش آموزان انگیزه ای بود که به تحقیق در این خصوص بپردازیم. تا راهکاری جهت تعمیق وبررسی موانع موجود توسط مسئولین گردد.

بطورکلی می توان موانع اجرای صحیح رده مطلوب خدمات مختلف راهنمایی در کلاس ایران را به دو بخش برون سازمانی و درون سازمانی تقسیم کرد.

الف: موانع برون سازمانی

- نگرشها و ارزشها و طرزتلقی مردم ازرشته های تحصیلی پیش دانشگاهی و دانشگاهی بویژه فنی و حرفه ای آنها بافته نبودن نیروی انسانی در بخشهای صنعت- خدمات و کشاورزی در رده های مخلتف مهارت

- در دسترس نبودن فرهنگ مشاغل ایران

- گسترده نبودن ارتباطات و همآهنگی لازم بین مراکز آموزشی و پژوهشی، آموزش عالی با سازمانهای آموزشی پیش دانشگاهی

- پراکنده بودن اطلاعات مربوط به امکانات تحصیلی و شغلی سازمانها

- کمبود نشریات و بروشورهای تحصیلی و شغلی مربوط به سازمانها

ب: موانع درون سازمانی

- عدم عرضه اطلاعات همه جانبه تحصیلی- شغلی به صورت نظام یافته به دانش آموزان

- ارتباط کم تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی

کمبود مؤسسات آموزشی اختصاصی و درنتیجه گرایش شدید به سوی تحصیلات دبیرستانی

محدودبودن امکانات آموزشی و پرورشی و در نتیجه آشکارشدن استعدادهای عمومی و اختصاصی

کمبود بعضی از رشته های تحصیلی متوسطه در مناطق مختلف کشور و درنتیجه عدم امکان انتخاب رشته مناسب

- محدودبودن ابزار و روشهای شناخت و هدایت دانش آموزان [1]

3- هدف تحقیق

الف – آیا مشاوران نظام جدید در هدایت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موفق بوده اند؟

ب- آیا دانش آموزان از خدمات مشاوره ای بخوبی بهره برده اند؟

ج- آیا مشاوران د رهدایت دانش آموزان و انتخاب شغل مناسب موفق بوده اند؟

و- آیا مشاور مدارس نظام جدید تاکنون در رفع مشکلات تربیتی – عاطفی دانش آموزان موفقیتی داشته است؟

4- ضرورت تحقیق

امر راهنمایی و مشاوره درهر نظام آموزشی یک ضرورت تاریخی- اجتماعی و آموزشی است هرجا مدرسه و آموزشگاهی هست در آن مسائل و مشکلات متعدد درسی، شخصی، خانوادگی، شغلی، مالی، سازگاری، عاطفی و روانی نیز وجود دارد. بسیاری از مسائل و معضلات برخاسته از بطن هر نظام آموزشی است از این روی پرداختن بدانها و کوشش در شناخت و حل و فصل آنها همانند هر فعالیت آموزشی دیگر بوجود فرد تحصیل کرده و آزموده نیاز دارد.

مشاور به یک معنی تجربه کهن نسل آدمب است و از سویی مبحثی نوین است. انسان در طول قرون و اعصار دریافته است به نظام داشتن مشکل و اخذ تصمیم گفتگو داشتن با یک دوست صمیمی، یا یک معلم و روحانی، همسر، کشیش، یا والدین و پزشک می تواند فکر را روشنی بخشد.

اخذ تصمیم را آسان کند و دلواپسی و اضطراب را تسکین دهد. آنچه در عصر کنونی تازگی دارد و تکوین و رشد مشاوره به صورت یک شغل تخصصی است تنها در نیم قرن اخیر است که برای فردی ارتباط کم خانواده با مدارس میسر گردیده تا همه عمر و انرژی خود را در نوعی از قدمت مصروف دارد که یاری و کمک تخصصی به دیگران است و می تواند در سراسر زندگی نه تنها محل درآمد و اعاشه حیات او باشد بلکه شغل بس دلپذیر است که هم به رشد و تکامل دیگری می انجامد و هم به رشد و پیشرفت خود ا ومی افزاید.

اینک در جوامع صنعتی پیشرفته مشاوران درگیر مسائل و مشکلاتی اند که پزشکان و حقوقدانان نسلهای قبلی با آنها مواجه بوده اند در این جوامع استانداردهای تخصصی و برنامه های آموزشی گسترده برای پژوهش به امر مشاوره تعبیه شده و تعداد زیادی ازافراد جوان این شغل را جالب و جاذب یافته اند و بسیاری از مردان و زنان در مدارس اعم از ابتدایی- متوسطه و حتی دانشگاه و مدارس عالی به شغل مشاوره اشتغال دارند و می کوشند آموزشهای بیشتری برای مقابله با نیازمندیها ودرخواستهای آتی فرا گیرند.[2]

شکی نیست که به موازات گسترش ا-جتماع و پیچیدگی نهادهای آن مشکلاتی بروز می کند و چیزهایی قوی ضرورت می یابد که قبلاً نیازی بدان احساس نمی شده است مثلاً در جوامع پیچیده روابط اجتماعی سست تر می شود و افراد همبستگی عاطفی خود که درپاره ای موارد می تواند مشکل گشای ناراحتیهای روحی باشد از دست می دهند بطوریکه خانواده های زیادی بدون آنکه همدیگر را بشناسند و خود را در غم و شادی یکدیگر شریک بدانند ناآشنا و بی خبراز یکدیگر در کنار هم زندگی می کنند. در نهاد خانواده به علت افزایش سطح گرفتاریهای شغلی پدر و مادر و مسئولیت هر یک از افراد خانواده در امور مربوط به خود روابط افراد خانواده و علایق و وابستگی عاطفی آنها به یکدیگر نیز قدرت و شدت خود را از دست می دهد و والدین که فرصت می کنند به درد دل فرزندان خود گوش دهند در نتیجه انتظار والدین از مدرسه و نظام تعلیم و تربیت جامعه بالا می رود و والدین بیش از پیش می خواهند که مدرسه پاره ای از مسئولیتهای آنها را با ارائه خدمات ویژه ای بعهده بگیرد. نکته دیگری که با توجه به ضرورت اجتماعی راهنمای می توان اظهار داشت آن است که تحول یک اجتماع از حالت ساده به پیچیده شامل بافت اقتصادی آن جامعه نیز می شود و اقتصاد هر جامعه از حالت بدوی و کشاورزی به حالت صنعتی و مکانیزه میل می کند فعالیت های شغلی ساده و اولیه به فعالیتهای پیچیده تر در داخل سازمانها و کارخانجات عظیم تبدیل می شود و تقسمی کار پیش می آید تا تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. کار با ماشین بسیاری از کارهای دستی و ساده اولیه را در خود حل می کند و در نتیجه بسیاری از افراد شغل خود را ازدست می دهند و مجبور می شوند به دنبال شغل جدیدتر و با تخصص بیشتری باشند. انسانها در نظام اقتصادی پیچیده به شکل پیچ و مهره های ماشین در می آیند و ابعاد انسانی اینها مورد تهدید قرار می گیرد و بجای تأکید در حرمت انسان بر تولید بیشتر و کارآیی هر چه بیشتر و بالاتر انسان تأکید می شود و خلاصه آنکه در نظامهای پیچیده اقتصادی مسئله مورد توجه به حرمت انسان و خصوصیات انسانی او تأکید می شود و خلاصه آنکه در نظامهای پیچیده اقتصای مسئله توجه به حرمت انسان و خصوصیات انسانی او به دست فراموشی سپرده می شود. و این نظامها شخصیت او را مسخ می کنند و از او یک ماشین می سازند. لذا در داخل نظامهای پیچیده اقتصادی لاز م است نهادی مسئولیت هدایت نسل جوان را بعهده گیرد تا در لابه لای چرخهای عظیم و متنوع ماشین آلات صنعتی و پیچ و خو و عاری از عواطف، مسیر زندگی تحصیلی و شغلی مناسبی را انتخاب و تعقیب کند وسرانجام جای خود را در جامعه بیابد.

بررسی میزان کارایی آموخته های مشاوران

راهنمایی به مفهوم کلی آن با خلقت انسان همراه است و خداوند متعال پس از آفرینش انسان از طریق بعثت پیامبران، بشر را پیوسته در جهت میل به کمال و سعادت در دنیا و آخرت راهنمایی نموده است مفهوم هدایت و ارشاد از دیرباز در فرهنگ و ادبیات غنی زبان فارسی پیوسته مورد تاکید و دارای اهمیت زیاد بوده است لیکن راهنمایی به معنی علمی و تخصصی آن با صنعتی شدن جوامع و
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 34
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
بررسی میزان کارایی آموخته های مشاوران

فروشنده فایل

کد کاربری 8044
کاربر

فهرست مطالب

موضوع

صفحه

فصل اول

مقدمه

39

بیان مسئله

39

هدف های پژوهش

40

محدودیت ها پژوهش

40

تعریف واژه های و اصطلاحات

41

فصل دوم (کلیات طرح، ادبیات و پیشینه پژوهش)

مقدمه

2

تعریف راهنمایی

2

فلسفه راهنمایی

2

تاریخچه راهنمایی

3

انواع راهنمایی

6

خدمات راهنمایی

6

خدمات مشاوره ای

7

راهنمایی مشاوره در آموزش و پرورش

9

آموزش متوسطه در ایران

15

فرایند هدایت تحصیلی در نظام جدید آموزش و پرورش

17

برنامه های آماده سازی حرفه ای و تربیت مشاور

20

فصل اول

ادبیات و پیشینه پژوهش

1-2) کلیات

مقدمه:

در این پژوهش، ارتباط بین برنامه های و شیوه های تربیت مشاور در دانشگاهها با نیازهای شغلی – حرفه ای مشاوران در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می گیرد. این بخش حاوی ادبیات و پیشینه تحقیق است که شامل چهار مبحث عمده بدین شرح است: کلیات مربوط به خدمات راهنمایی و مشاوره؛ راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش با تأکید بر دوره متوسطه: برنامه های آ‌ماده سازی حرفه ای و تربیت مشاوران، به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد؛ و در پایان پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع (در ایران و خارج) عنوان شده است.

راهنمایی به مفهوم کلی آن با خلقت انسان همراه است و خداوند متعال پس از آفرینش انسان از طریق بعثت پیامبران، بشر را پیوسته در جهت میل به کمال و سعادت در دنیا و آخرت راهنمایی نموده است. مفهوم هدایت و ارشاد از دیرباز در فرهنگ و ادبیات غنی زبان فارسی پیوسته مورد تاکید و دارای اهمیت زیاد بوده است. لیکن راهنمایی به معنی علمی و تخصصی آن با صنعتی شدن جوامع و پیدایش نیازهای متنوع و نیز مسائل و مشکلات روانی و اجتماعی از تکنولوژی جدید در زندگی امروز مفهومی وسیع به خود گرفته است.

امروز راهنمایی دارای معانی گوناگونی است و یک دیدگاه، مجموعه ای از خدمات، و در نهایت یک رشته تحصیلی است.

خدمات راهنمایی و مشاوره

راهنمایی و مشاوره عبارت است از یک فرایند تخصصی و منظم و کمک به افراد از طریق روشهای آموزشی و تفسیری به منظور نیل به شناخت بهتر خصوصیات و توانایی های بالقوه فرد و ارتباط رضایت بخش او با فرصتها و امکانات اجتماعی و محیطی زندگی خویش.

به بیان دیگر خدمات راهنمایی مشاوره برنامه ای است که توسط کارشناسان این رشته در نظام مدرسه به مورد اجرا درمی آید؛ و وظیفه اصلی آن کاربرد مهارتها و نظریه های ارائه شده در علوم رفتاری است. که در یک فرایند کمکی فرد را، در شناخت خود و محیط و استفاده مطلوب از توانایی و قابلیت هایش یاری می دهد.

فلسفه خدمات راهنمایی و مشاوره

روانشناسان معتقدند که اکثریت قریب به اتفاق افراد قابلیت رشد و سازگاری و تعدیل به مقتضیات محیط را دارا می باشند و می توانند خود را با شرایط و فرصتهای محیط وفق بدهند. این وظیفه در حیطه فعالیتهای راهنمایی و مشاوره است تا افراد را یاری دهد تا منطبق با استعدادهای ذاتی به بهترین شکل رشد و تکامل یابند. در حقیقت فلسفه راهنمایی و مشاوره فردی کردن آموزش و پرورش است؛ تا فرد را در جهت – خود – رهبری و شکوفایی استعداد و توانایی ها، برای یک زندگی با هدف و سازنده برخوردار نماید.

امروزه ملل و جوامع گوناگون بر اثر تحولات همه جانبه اجتماعی – اقتصادی و سیاسی بیش از هر موقع لزوم راهنمایی و مشاوره افراد، به ویژه جوانان را به منظور جلوگیری از به هدر رفتن استعدادها و نیروهای انسانی آنان، درک کرده است. کارشناسان این فن با شناخت نیازهای فردی و اجتماعی و ملی می کوشند تا با روشهای تخصصی، افرادی را که فاقد اطلاعات لازم در باره خود و محیط هستند از این واقعیتها آگاه سازند.

فلسفه راهنمایی و مشاوره را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1-انسانی موجودی پویا و، هر فردی، از نظر شخصیتی بی همتا و دارای قابلیت رشد و سازگاری است.

2-انسان پیوسته در حال رشد و تغییر است، و رشد او را می توان در جهاتی که برای خود او و برای جامعه اش مفید باشد، هدایت و ارشاد نمود.

3-شخصیت فرد از دو عامل مهم ترکیب یافته است: ویژگیهای ارثی (جسمی و روانی) و ویژگیهای محیطی (حال و گذشته).

4-به هر فرد می توان در انتخابهای صحیح جهت نیل به یک زندگی موفقیت آمیز کمک کرد.

5-و.ظیفه و مسئولیت نظام آموزش و پرورش هر کشوری است که خدمات راهنمایی و مشاوره لازم را برای رشد مطلوب در اختیار فرد فرد دانش آموزان قرار دهد.

6-رشد مطلوب و سازگاری افراد در هر جامعه، بهبود و سرفرازی آن جامعه را در بر خواهد داشت.

آرنولد، ج. توین بی، فیلسوف و مورخ انگلیسی می نویسد «آنچه برای انسان در وهله اول اهمیت است، مهارتها و دانش او نیست؛ بلکه چگونگی ارتباط او با دیگران است». در این ارتباط ویلیام، منینجز روانکار معاصر، سلامت روان و برخورداری از شخصیت سالم و توانایی استفاده هرچه بهتر و بیشتر از زندگی واقعی را هدف اصلی آموزش و پرورش می داند.

امروزه پیچیدگی های روابط انسانی به دلیل تحولات سریع جوامع، افراد را در زندگی با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. برای مقابله با این مشکلات باید قابلیت های افراد پرورش یابند، و افراد بیاموزند که چگونه از تمامی قابلیتها و استعدادهای خود در زندگی بهره گیرند. تحقق این اهداف، اساس فلسفه راهنمایی را تشکیل می دهد.

تاریخچه راهنمایی و مشاوره

الف-در جهان: تاریخچه راهنمایی و مشاوره به سال 1908 میلادی و اقدامات فرانک پارسونز، (در شهر بوستون، آمریکا) برمی گردد که بعدها به پدر راهنمایی حرفه ای و شغلی معروف گردید، این تلاش اولیه با هدف کمک به جوانان در سازگاری حرفه ای پس از مدرسه به وجود آمد.

جنبش راهنمایی حرفه ای را تقریبا می توان با جنبش مشاوره مرتبط دانست. با گسترش راهنمایی حرفه ای در مدارس، جنبش راهنمایی به تدریج به عنوان یک فرایند مداوم و مستمر که همه موقعیت های زندگی فرد را در بر می گیرد، شناخته شد.

در سال 1913، انجمن ملی راهنمایی حرفه ای تاسیس شد که اعضای آن از رشته های گوناگون آموزش و پرورش؛ روانشناسی؛ بازرگانی؛ دولت و مددکاری اجتماعی تشکیل می گردد. راهنمایی حرفه ای، سالها حوزه فعالیت مربیان تعلیم و تربیت بوده است.

در حقیقت جنبش راهنمایی حرفه ای، پاسخی به نیاز انبوه مهاجرانی بود که از نقاط گوناگون دنیا، با مشکلات اقتصادی – اجتماعی و روانی، از جمله بیکاری به ایالات متحده سرازیر بودند؛ و همگی نیازمند کمک در شغل یابی بودند. در پاسخ به این نیاز، راهنمایی حرفه ای به عنوان یک ضرورت فردی و اجتماعی مطرح و گسترش یافت. اقدامات پارسونز در خودشناسی و انطباق بین خصوصیات فردی و نیازها و ویژگی های شغلی در جامعه متکی بود، که به تدریج به دلیل نیازهای گوناگون و شدید مردم؛ به حوزه های تحصیلی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و شخصی گسترش یافت.

امروزه خدمات راهنمایی و مشاوره به صورت علمی بخش مهمی از فعالیتهای مدارس و موسسات تربیتی بیشتر نقاط جهان را تشکیل می دهند. برای مثال، مرکز راهنمایی حرفه ای بلژیک در سال 1941 و در فرانسه در سال 1945، در نروژ در سال 1947، و در انگلستان در سال 1948، عمده فعالیتهای رسمی خود را آغاز کردند. بنابراین در حال حاضر، در مقاطع گوناگون تحصیلی و در اغلب کشورهای جهان خدمات راهنمایی بخش مهم و جدانشدنی از نظام آموزش و پرورش را تشکیل می دهند.

ب-در ایران: خدمات راهنمایی و مشاوره در ایران به صورت غیر مدون از گذشته بسیار دور چه در خانواده و چه در نظامهای تربیتی، اجتماعی، و مذهبی اعمال می شده است و معلم در فرایند تعلیم و تربیت، شناخت استعدادهای دانش آموزان را ملاک اصلی تدریس و آموزش خود قرار می داده است. در منابع غنی زبان و ادبیات فارسی و منابع مذهبی و اعتقادی مردم این سرزمین، راهنمایی پیوسته مطرح بوده است. لیکن به صورت سازمان یافته و برنامه ریزی شده، آغاز آنرا باید سال 1332 دانست که با کمک وزارت کار و همکاری موسسات دیگر عملا فعال گردید.

بر اساس مصوبه کنفرانس فرهنگی سال 1337 در مشهد و آبادان، ایجاد برنامه راهنمایی در آموزش و پرورش به منظور کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی که عملا به اشتغال آتی آنان بیانجامد، ضروری شناخته شد. در نتیجه در اداره کل تعلیمات متوسطه، مرکز راهنمایی به وجود آمد، و اجرای تست و تشکیل پرونده در چند مدرسه بطور آزمایشی آغاز گردید. در سال 1346 وزارت آموزش و پرورش، رسماً از دانشکده های علوم تربیتی دانشگاهها و مدارس عالی، تقاضای تربیت مشاوران تحصیلی را نمود. دانشگاه تربیت معلم (دانشسرای سابق)، در همان سال به تاسیس دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته راهنمایی و مشاوره مبادرت ورزید. و متعاقب آن دفتر کل آموزش راهنمایی تاسیس گردید. در سال 1350 مدارس راهنمایی در سراسر کشور رسما کار خود را آغاز نمود.

برنامه راهنمایی و مشاوره تا سال 1358 ادامه یافت. بنا به دلایل چندی از جمله: کمبود نیروی انسانی ماهر، ناشناخته ماندن اهداف و برنامه راهنمایی برای دانش آموزان و اولیاء و مربیان مدارس، نبودن امکانات کافی برای اجرای برنامه، ناکافی بودن برنامه تخصصی تربیتی مشاور، ناهماهنگی در برنامه های فرهنگی و اجتماعی جامعه، سرانجام ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس و برنامه تربیت مشاوران، موقتا تعطیل گردید. در سال 1367 بر اساس برنامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، دانشگاههای معتبر کشور مجددا اقدام به تربیت مشاوران در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد نمودند.

محیط حرفه یا کار مشاوران در دبیرستان

نقش مشاور مدرسه در ارتباط با دانش آموزان، مدرسه و جامعه بستگی تمام به وجود فیزیکی محیطی دارد که متناسب با مسوولیتهای او باشد. چنین محیطی شامل شرایط فیزیکی و روانی کار است. چنین محیط مطلوبی اعم از شرایط فیزیکی و روانی، تنها به کمک و تلاش مشترک اولیاء مدرسه به ویژه مدیر و مشاوران امکانپذیر است.

شرایط روانی کار، شامل موارد گوناگون از جمله موارد زیر است:

وجود روابط انسانی سالم در مدرسه، محیط آزاد برای برنامه مشاوره، خط مشی روشن اداری و کاری و قوانین حمایت کننده از مشاور، فضای مناسبی را که در آن مشاور آزادی بکارگیری مهارتهای مربوط به حرفه اش را داشته باشد.

جنبه های فیزیکی نیز شامل تشکیلات و تجهیزات و مواد لازم در محیطی دنج و آرام برای دفتر مشاور است. بدیهی است ایجاد محیط مطلوب فیزیکی و روانی، مشاور را در نیل به مسئولیتهای حرفه ای اش یاری می دهد.

3-2-برنامه های آماده سازی حرفه ای و تربیت مشاور

آماده سازی حرفه ای و تربیت مشاور نیز همانند هر رشته علمی دیگر نیازمند سازماندهی و برنامه ریزی های علمی و عملی است.

در اینجا، قبل از عنوان کردن برنامه های تربیت مشاوران دبیرستان، اصول کافی را که در زمینه سازماندهی و برنامه ریزی های علمی و عملی باید رعایت گردد، یادآوری می نماییم:

آمادگیهای حرفه ای مشاور

براساس مصوبات انجمن بین المللی مشاوران و عملکرد بیشتر کشورهای جهان، (مانند: فرانسه، انگلستان، ایالات متحده و سوئد) مشاوران می باید حداقل:

1-دارای مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه یا موسسه معتبر باشند.

2-دیپلم دولتی مشاوره از ایالتی که در آن استخدام می شوند اخذ نمایند.

3-پیش از اشتغال مشاوران باید حداقل به مدت یکسال زیر نظر اساتید فن در مدرسه به تجارب علمی مشاوره یا بپردازند.

محورهای دورس در دوره مشاوره

- روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی، نظریه های مشاوره، فنون و روشها، ارزیابی تحصیلی روانشناختی و شخصیتی، نظریه های گروهی، روشها و فنون گروهی، روانشناسی و جامعه شناسی کار و رشد حرفه ای، کارکردها و روش شناسی تحقیق، اصول اخلاقی و قوانین مشاوره

لازم به یادآوری است که دانشجوی رشته مشاوره باید زمینه ای قوی در علوم انسانی، اجتماعی، رفتاری و زیستی داشته باشد. داوطلبان مشاوره در مدارس باید در علوم طبیعی و زیستی و رفتاری و بیش از همه در زمینه علوم انسانی متبحر باشند.

-تجارب آزمایشگاهی، کارورزی و کارهای بالینی زیر نظر اساتید.

-درک و شناخت برنامه های دوره دبیرستان و فضای روانشناختی و جامعه شناختی موقعیتهای یادگیری در درون مدرسه

-آگاهی از عقاید و اندیشه های فلسفی در تعلیم و تربیت

-برنامه های تربیت مشاوران دبیرستان باید سیستماتیک باشد و طرح ریزی شود که هر داوطلبی با توجه به نیازها و سوابق و زمینه های قبلی خود از آن بهره بگیرد.

-برنامه های تربیت مشاور هرگز با پایان یافتن دوره یا پایان نمی یابد. بلکه در کل سالهایی که مشاور به این حرفه اشتغال دارد ادامه می یابد.

-مشاوران مسئولیت برنامه ریزی، کاربرد و شرکت در برنامه های ضمن خدمت و مطالعه بیشتر جهت اخذ مدارک بالاتر در رشته خود به منظور نیل به شایستگی های حرفه ای بهتر را نیز برعهده دارند.

3-عملکرد مناسب مشاوره مستلزم حداقل 2 سال دوره کارشناسی ارشد مشاوره و کسب مدرک لازم باشد. توضیح اینکه مدرک دوره کارشناسی این گروه، در زمینه های مربوط (علوم تربیتی و روانشناسی) بوده است.

برنامه و مواد درسی دوره تربیت مشاور در دانشگاههای معتبر جهان

اینک قبل از ورود به بحث برنامه های تربیت مشاور دبیرستان در ایران، اشاره مختصری در باره برنامه و مواد درسی دوره تربیت مشاور در دانشگاههای معتبر دنیا که عمدتا براساس برنامه های مصوب انجمن بین المللی مشاوره در ایالات متحده که عالیترین مرجع علمی و تشکیلات مشاوره در جهان است، می پردازیم.

از آنجا که مشاوره عمدتا مبتنی بر تجزیه و تحلیل، درک و شناخت و تغییر و اصلاح رفتار فرد است. بخش اساسی برنامه آماده سازی حرفه یا مشاوران دبیرستان لزوما باید دارای ماهیت روانشناسی باشد.

محورهای مربوط در روانشناسی تحت دو عنوان درسهای اصلی و درسهای تخصصی طبقه بندی می شوند. درسهای اصلی شامل موادی است که مشاور را در زمینه شناخت کلی اصول رفتار انسانی آگاه می سازد؛ و درسهای تخصصی شامل زمینه هایی از روانشناسی است که مستقیما به عملکرد مشاور در دبیرستان مربوط می شود. محتوای هر دو بخش با ترتیب و ترکیب های متفاوت عرضه می گردند.

الف)مواد درسی اصلی: این بخش از برنامه شامل ترکیبی از درسهای کارشناسی (پیشرفته) و کارشناسی ارشد در حوزه روانشناسی تربیتی است، که در برنامه های تربیت معلم مورد استفاده قرار می گیرد. درسهایی که در سوابق تحصیل مشاوران دبیرستان حائز اهمیت است به شرح زیر می باشد:

1-روانشناسی اختلافی:

-سازمان ذهن: هوش و استعداد

-شخصیت

-تفاوت های دیگر: اقتصادی، اجتماعی، جسمانی، سنی، جنسی و قومی

2-روانشناسی رشد:

-مفاهیم و اصول رشد

-رشد و تکامل در طول دوران زندگی

-ویژگی های طبیعی ارگانیزم

-انتظارات محیطی از ارگانیزم

3-یادگیری:

-شرایط تغییر و اصلاح رفتار

-فرایندهای اصلاح رفتار

-حل مساله، فرایندهای شناختی، و شکل دهی مفهوم

-خلاقیت در یادگیری

4-2-پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع

در این بخش کوشش شده است، پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع تحقیق حاضر گردآوری شود و خلاصه ای از آنها ارائه گردد.

الف-پژوهشهای انجام شده در ایران:

1-بررسی میزان موفقیت مشاوران مدارس در کمک به ل مشکلات دانش آموزان در سطح استان تهران (1373)، که توسط باب الله بخشی پور جویباری انجام گرفته است.

2-ارزشیابی عملکرد مشاورین و دبیران راهنما در نظام جدید آموزش متوسطه (1373)، که توسط لطف الله عباسی انجام گرفته است. دفتر مشاوره و تحقیق، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.

3-پایان نامه های: سیف الله شریفی (1374)؛ بهنیا (1372) که رساله های کارشناسی ارشد خود را در زمینه میزان کارایی مشاوران در عملکردهای مشاوره ای و نیز در ارتباط با وظایف و مسئولیت های آنان انجام داده اند، نشان یم دهد که دانش و تخصص مشاوران نمی تواند انتظارات و توقعات مدارس متوسطه را (به ویژه نظام جدید را) بطور واقع بینانه برآورده سازد.

آنچه از پژوهشهای فوق استنباط می شود نشان می دهند که اکثریت مشاوران با فنون و روشهای مشاوره، آشنایی لازم و کافی ندارند و این امر میزان موفقیت آنان را در حل مشکلات دانش آموزان به ویژه در ارتباط با مشکلات شخصی و خانوادگی بطور قابل ملاحظه یا کاهش داده است. علاوه بر آن به دلیل آنکه درصد قابل ملاحظه ای از مشاوران با ماهیت هدایت تحصیلی و شغلی ضمن آنکه در مقایسه با مشکلات تحصیلی توفیق بیشتری داشته اند، لیکن کارآیی و اثربخشی آنان در این زمینه نیز چندان قابل ملاحظه نبوده است.

فرم گزارش کاربینی رشته حقوق - نمونه فرم تکمیل شده کاربینی دانشگاه علمی کاربردی


فرم گزارش کاربینی رشته حقوق - نمونه فرم تکمیل شده کاربینی دانشگاه علمی کاربردی

نمونه گزارش کاربینی حقوق نمونه گزارش کاربینی رشته حقوق

دانلود فرم گزارش کاربینی رشته حقوق - نمونه فرم تکمیل شده کاربینی دانشگاه علمی کاربردی

نمونه گزارش کاربینی رشته حقوق
نمونه گزارش کاربینی حقوق
فرم تکمیل شده کاربینی دانشگاه علمی کاربردی رشته حقوق
نمونه کاربینی حقوق
فرم کاربینی دانشگاه علمی کاربردی pdf
نمونه فرم کاربینی حقوق
دانلود رایگان گزارش کاربینی رشته حقوق
گزارش کاربینی رشته حقوق
کاربینی حقوق
نمونه فرم تکمیل شده کاربینی دانشگاه علمی کاربردی
فرم تکمیل شده کاربینی دانشگا
دسته بندی حقوق
فرمت فایل docx
حجم فایل 487 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12

فرم تکمیل شده کاربینی دانشگاه علمی کاربردی رشته حقوق

قابل استفاده در مقاطع کاردانی و کارشناسی

 

تعداد صفحات: 12

فرمت فایل: word قابل ویرایش

 

فهرست مطالب:

  • جدول عنوان شغل و مشخصات کار بین ( دانشجو)
  • جدول مشخصات محیط واقعی کار مورد بازدید
  • توصیف محیط واقعی کار
  • عناوین مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی:
  • وضعیت راه اندازی شغل مورد نظر (فردی یا خوداشتغالی،گروهی، سرمایه گذاری یا سازمانی):
  • سازمان های ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی:
  • توصیف فرآیند انجام کار
  • تشریح جریان فرآیند کار:
  • ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و ابزارها:
  • محصولات تولید شده (کالا یا خدمات) و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل:
  • نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت‌ها:
  • توصیف توانمندی‌ها و مهارت‌های مورد انتظار برای احراز شغل موردنظر
  • ویژگی‌های جسمانی:
  • ویژگی‌های مهارتی:
  • استعداد های مورد نیاز:
  • توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل موردنظر
  • سختی و پیچیدگی کار:
  • نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار:
  • نکات مربوط به ایمنی و بهداشت:
  • نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه‌های شغلی):
  • وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی:
  • تحقیق، توصیف و مقایسه ویژگی‌های شغل موردنظر در داخل و خارجاز کشور
  • ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل موردنظر

بخشی از متن فایل:

تشریح جریان فرآیند کار:

مهمترین وظایف دفاتر اسناد رسمی به شرح زیر می باشد:

-تنظیم و رسمیت بخشیدن به عقود و قراردادها

-تایید صحت امضاها

-وصول برخی از درآمدهای دولت

مراحل انجام کار در دفاتر اسناد رسمی به شرح زیر است:

1. احراز هویت

2. احراز اهلیت

3. احراز اصالت و اعتبار مستندات سند

4. احراز انجام مکاتبات لازم و اطمینان ازعدم قانونی تنظیم سند

5. وصول حق التحریر حق ثبت و سایر حقوقی دولتی

6. تنظیم اوراق سند وتائید آن توسط متعاملین

7. ثبت سند در دفتر سردفتر و تصدیق مطابقت سند و ثبت دفتر توسط متعاملین

8. تائید صحت ثبت وهویت متعاملین با امضای سردفتر و حاشیه سند

9. امضای دفتریاب و مهر دفترخانه ذیل ثبت دفترو در حاشیه سند

 

تشکیلات دفاتر اسناد رسمی به شرح زیر است:

طبق ماده ۸۲ قانون مصوب ۱۳۱۰ هر دفتراسناد رسمی مرکب است از یک ‌نفر صاحب دفتر و لااقل یک‌نفر نماینده اداره ثبت ‌اسناد

سردفتر:

اداره امور دفترخانه

 

دانلود فرم گزارش کاربینی رشته حقوق - نمونه فرم تکمیل شده کاربینی دانشگاه علمی کاربردی

گزارش کاربینی رشته حسابداری - دانلود پروژه کاربینی رشته حسابداری


دسته بندی حسابداری
فرمت فایل docx
حجم فایل 526 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

نمونه فرم تکمیل شده کاربینی رشته حسابداری دانشگاه علمی کاربردی

گزارش کاربینی رشته حسابداری در شرکت هواپیمایی

 
قابل استفاده برای کلیه گرایش های حسابداری در مقاطع کاردانی و کارشناسی
 
 
تعداد صفحات: 20
 
فرمت فایل: word قابل ویرایش
 
 

گزارش کاربینی شامل:

  • جدول عنوان شغل و مشخصات کاربین
  • جدول مشخصات محیط واقعی کار مورد بازدید
  • توصیف محیط واقعی کار
  • عناوین مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی:
  • وضعیت راه اندازی شغل مورد نظر (فردی یا خوداشتغالی،گروهی، سرمایه گذاری یا سازمانی):
  • سازمان های ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی:
  • توصیف فرآیند انجام کار
  • تشریح جریان فرآیند کار:
  • ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و ابزارها:
  • محصولات تولید شده (کالا یا خدمات) و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل:
  • نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت‌ها:
  • توصیف توانمندی‌ها و مهارت‌های مورد انتظار برای احراز شغل موردنظر
  • ویژگی‌های جسمانی:
  • ویژگی‌های مهارتی:
  • استعداد های مورد نیاز:
  • توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل موردنظر
  • سختی و پیچیدگی کار:
  • نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار:
  • نکات مربوط به ایمنی و بهداشت:
  • نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه‌های شغلی):
  • وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی:
  • تحقیق، توصیف و مقایسه ویژگی‌های شغل موردنظر در داخل و خارجاز کشور
  • ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل موردنظر
 
 
 

دانلود گزارش کاربینی رشته حسابداری - دانلود پروژه کاربینی رشته حسابداری

نمونه گزارش کارآموزی حقوق - فرم تکمیل شده کارورزی دفتر اسناد رسمی


دسته بندی حقوق
فرمت فایل docx
حجم فایل 728 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

نمونه فرم پر شده کارورزی رشته حقوق دانشگاه علمی کاربردی

 

نمونه گزارش کارآموزی دفتر اسناد رسمی

 

قابل استفاده برای کلیه گرایش های رشته حقوق در مقاطع کاردانی و کارشناسی
 
 
 
تعداد صفحات15 (فرم های تکمیل شده کارورزی) + 29 (گزارش کارورزی)
 
 
فرمت فایل: word قابل ویرایش
 
 

 

فرم های تکمیل شده کارورزی شامل:
- فرم معرفی به کارورزی
- فرم گزارش پیشرفت هفتگی
- فرم گزارش پیشرفت ماهانه
- فرم ارزیابی کارورز توسط مربی
- فرم ارزیابی کارورز توسط استاد
- فرم ارزیابی نهایی کارورز

 

 

گزارش کارورزی شامل:

- معرفی محل کارورزی و فعالیتهای انجام شده

معرفی کلی

امکانات و تجهیزات دفترخانه اسناد رسمی

وظایف مسئولین دفاتر

مقررات مربوط به دفترخانه و وظایف سردفتران و دفتریاران

دفتر اسناد رسمی

روش صدور سند مالکیت المثنی

روش صدور سند مالکیت بنام وراث

نحوه تنظیم و نوشتن استشهادیه محلی

انواع قراردادها

انواع وکالت‌ها

انواع مهر

- آموخته ها
 
- درباره رشته حقوق

مقدمه

ماهیت

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

- بازار کار رشته حقوق

موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران

حقوق‌ قضایی‌

وکالت‌

محضر داری‌

کارشناسی‌ حقوقی‌ یا مشاوره‌ حقوقی‌

دانلود نمونه گزارش کارآموزی حقوق - فرم تکمیل شده کارورزی دفتر اسناد رسمی